12/07/2019
Porty lotnicze to swego rodzaju miasta w mieście. W Polsce istniejących oraz budowanych lub modernizowanych obiektów pasażerskich tego typu istnieje już 15. Tak, jak tkanka miejska posiadają części usługowe, rozrywkowe czy nawet przemysłowe. Tak złożony organizm musi zawierać odpowiednią ochronę, która nawet w przypadku naruszenia zasad bezpieczeństwa, będzie w stanie funkcjonować.
Ochrona lotnisk wymaga szczególnych inwestycji ze względu na mnogość zagrożeń, które mogą pojawić się na ich terenie. Dotyczą one zarówno standardowego użytkowania, jak i nieprzewidzianych ataków. Listę sytuacji kryzysowych znajdziemy w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego. Zawiera on następujące punkty:
Wymieniony dokument jako główne źródło zagrożenia wymienia terroryzm lotniczy. Jego świadomość znacząco wzrosła po zamachach z 11 września 2001 r. na World Trade Center i Pentagon, które pociągnęły za sobą wzmożenie ochrony portów lotniczych.
Skutkiem są nie tylko zwiększone kontrole pasażerów, ale też powstała bardziej wyspecjalizowana infrastruktura krytyczna lotnisk. Dedykowane ogrodzenia lotnisk pozwalają zminimalizować ryzyko przedarcia się na ich teren niepowołanych osób, a także pomagają kierować tłumem. To szczególnie ważne w przypadku wybuchu paniki, do którego może dojść nie tylko w przypadku zamachu, ale choćby pożaru czy awarii urządzeń.
Inne istotne źródło niebezpieczeństwa to warunki atmosferyczne, przede wszystkim mgła oraz intensywne opady. Do tej grupy zagrożeń zaliczyć należy także oblodzenie pasa startowego i pozostałych dróg, po których poruszają się kołujące samoloty.
Odpowiednie zabezpieczenie lotnisk, wykwalifikowana kadra oraz rozbudowa infrastruktury pozwalają na zmniejszenie ryzyka.